Brisket dimasak lemak cili padi

Bila-bila Mak Long terasa nak makan daging salai masak lemak cili padi, Mak Long akan buat masakan ni.

Brisket adalah potongan daging lembu di bahagian sebelah bawah berhampiran kaki depan. Mak Long suka beli brisket kerana potongan ini adalah yang paling murah terdapat di kedai. Mak Long biasanya beli brisket dengan tulang tanpa dipotong. Sampai rumah, Mak Long akan terus bakar brisket tu dalam oven pada suhu rendah biasa 120C berbungkus dalam foil selama lebih kurang 4 jam. Selepas Mak Long sejukkan dan bila dah sejuk Mak Long hiris-hiris nipis dan kemudian Mak Long masak semula daging tu dalam gulai ciri padi.

 

Advertisements

7 Comments

Filed under Main Dish, Meat

7 responses to “Brisket dimasak lemak cili padi

  1. wah…masak lomak cili api ~kegemaran mama atiq ni, pak long boleh tahan pedas ke mak long …

  2. Mak Long

    Salam Mama Atiq , Alhamdulillah Pak Long ok aje makan cili tapi Mak Long taklah bubuh banyak sangat. Kalau gina stengah kilo cili nanti, mau berasap telinga dia hahaha…

  3. Mak Long,
    Saya nak tanya, betul ke diabetic yg menjalani pembedahna membuang bisul di kaki dilarang untuk menikmati daging dan ayam dgn alasan akan lambat baik ?
    Mak Long, kalau saya suka beli daging batang pinang, kalau buat satey pun guna batang pinang walau pr mahal sikit.

    • Mak Long

      Rien , Mak Long tak tu pulak yang daging dan ayam tak boleh makan selepas pembedahan. Kalau ikut MakLong sendiri rasa boleh.. tapi nanti Mak Long cuba tanyakan Dr Nor atau Dr Siti ye..
      Tentang satay tu takde masalah untuk diabetik cuma jangan gunakan gula saja dalam marinate untuk satay tu.

  4. hanizah

    Uih!!…mak Long…sodapnyer…macm nak balik umah buat….

  5. Assalamualaikum Mak Long..

    Leh tak saya nak resepi masak lemak cili api nie.. Takut gak nak beli santan ke susu cair ke.. teragak2.. Just maklong nye idea mungkin leh bantu.. thanks mak long n respek ngn mak long sampai leh cetus mcm2 idea kpd makanan si pesakit.. 🙂

  6. compwizz

    ***************************************************************************************

    FREE Qibla Direction Viewer for Android Smartphone and Tab available on Google Play Store

    http://paklongsfreeproductsformuslims.blogspot.com/p/free-qibla-direction-viewer-for-android.html

    FREE Pocket Arabic Alphabet for Android Smartphone and Tab available on Google Play Store

    http://paklongsfreeproductsformuslims.blogspot.com/p/free-pocket-arabic-alphabet-for-android.html

    FREE Pocket English Alphabet for Android Smartphone and Tab available on Google Play Store

    http://paklongsfreeproductsformuslims.blogspot.com/p/free-pocket-english-alphabet-for.html

    FREE Pocket Times Tables for Android Smartphone and Tab available on Google Play Store

    http://paklongsfreeproductsformuslims.blogspot.com/p/free-pocket-times-tables-for-android.html

    ***************************************************************************************

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s