Pucuk ubi masak lemak dengan tempeh…tapi kureng sikit…

 Semalam Mak long berbuka dengan pucuk ubi masak lemak tempe. Sejak menetap di kampung ni baru sekarang Maklong dapat makan makanan kegemaran Mak Long ini. Tapi Mak Long kureng puas hati sebab kelapa parut yang Mak long gunakan tak banyak santannya jadi santannya agak cair sedangkan Mak long suka santan pekat untuk masakan ini. Biasanya MakLong gunakan tempe yang agak tua dan sedikit kering yang MakLong akan cincang halus dan rebus dengan bumbunya sampai betul-betul lembut. Tempe tua memberikan flavor yang cukup istimewa dalam masakan ini. Kalau masak pucuk ubi macam ni Maklong boleh ratah sayur sampai habis seperiuk..  Walau tak berapa menjadi, masih tetap sedap di lidah MakLong yang dah lama merinduinya..

Haha tak  payah resipilah ye.. Nanti bila dah buat yang betul kau baru MakLOng sharekan resipinya

Selamat berbuka..

 

 

Advertisements

10 Comments

Filed under Uncategorized

10 responses to “Pucuk ubi masak lemak dengan tempeh…tapi kureng sikit…

  1. Salam MakLog. Lama tak singgah sini tanya khabar. Harap MakLong is doing fine. Kenapa tak guna santan peket je, kan senang…hehe

  2. Mak Long lama tk dgr khabar berita? maksud kampung tu dimna kg Mak long?

    • Mak Long

      Salam Ramadan Rein
      Mak Long harap Maklong harap Rein sihat-sihat aje. Maklong sekarang di Malaysia dan kampung di Muar..

  3. Kat Muar? Kat mana? Tak balik ‘sana’ lagi ke?

  4. Mak Long

    Rein, insya Allah balik sana juga tapi setakat bercuti je la.. kat Muar dekat ngan Parit Jawa

  5. Mak Long,
    Parit Jawa kat Pekan ke? Dha dekat tu dgn umh saya.

  6. Saya duk Air Hitam Muar. Mak Long pernah dgr nama tempat Parit Sulong? Ha… dekat2 la tu… Saya ada kawan duk Parit Nipah Parit Jawa.

  7. Jemput datang Mak Long, kita mkn satey ajelah ye!

  8. compwizz

    ***************************************************************************************

    FREE Qibla Direction Viewer for Android Smartphone and Tab available on Google Play Store

    http://paklongsfreeproductsformuslims.blogspot.com/p/free-qibla-direction-viewer-for-android.html

    FREE Pocket Arabic Alphabet for Android Smartphone and Tab available on Google Play Store

    http://paklongsfreeproductsformuslims.blogspot.com/p/free-pocket-arabic-alphabet-for-android.html

    FREE Pocket English Alphabet for Android Smartphone and Tab available on Google Play Store

    http://paklongsfreeproductsformuslims.blogspot.com/p/free-pocket-english-alphabet-for.html

    FREE Pocket Times Tables for Android Smartphone and Tab available on Google Play Store

    http://paklongsfreeproductsformuslims.blogspot.com/p/free-pocket-times-tables-for-android.html

    ***************************************************************************************

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s