Monthly Archives: September 2013

Ayam Panggang Mudah

Simple Roast Chicken

Dah lama Maklong tak masak ayam panggang. Dah macam-macam cara yang Maklong gunakan untuk panggang ayam. Kali ni Maklong buat yang simple je. Maklong hanya bersihkan ayam kemudian keringkan dengan paper towel. Lepas tu Maklong ikat kaki ayam supaya tak terkangkang sangat. Masukkan separuh biji lemon ke dalam perut ayam. Tabur garam, rempah Cajun, pepper dan parutan kulit lemon. Maklong panggang dalam suhu 35oF selama sejam.

 

Advertisements

5 Comments

Filed under Chicken, Diabetic-friendly, Main Dish

Homemade Mayonnaise

Homemade MayonnaiseMaklong selalu menghadapi kesukaran dalam mencari mayonnaise yang sesuai untuk diabetes. Ini kerana kebanyakan mayonnaise yang terdapat dipasaran adalah terlalu manis. Semalam Paklong decide nak buat mayonnaise sendiri. Katanya dulu semasa bujang dia selalu tolong ibunya buat mayonnaise. Maklong pernah juga buat mayonnaise sendiri tapi hasilnya kurang memuaskan. Oleh kerana mayonnaise tidak dimasak, untuk mendapatkan hasil yang benar-benar memuaskan;  bahan-bahan yang digunakan mestilah top notch. Telur mesti yang benar-benar segar. Maklong dapat petua: untuk memastikan telur segar, masukan telur tersebut ke dalam bekas kaca yang berisi air. Sekiranya telur tersebut tenggelam dan mendatar, maknanya ia cukup segar. Sekiranya tenggelam tapi menegak maknanya kesegarannya sudah kurang  dan kalau ia timbul maka ia sudah tidak segar. Selain dari itu cuka yang digunakan juga jangan yang terlalu tajam. Yang lepas-lepas, Maklong biasa guna distilled vinegar dan hasil tak berapa best. Kemudian minyak yang digunakan jangan yang ada bau atau yang sudah tengik. Maklong pernah gunakan extra virgin olive oil, harganya mahal tapi bila dah sampai rumah buka seal penutup botol, baunya tengik, emmm hampeh.

Alhamdulillah resepi yang digunakan kali ni mendatangkan hasil yang baik. Rasanya menghampiri Hellman’s Mayonnaise yang maklong selalu guna masa di UK. Paklong jumpa resepinya di Epicurious.com.

Bahan-bahannya:

Sebiji kuning telur yang besar

1 1/2 sudu teh jus lemon

1 sudu teh white wine vinegar (Maklong guna apple cider vinegar)

1/4 sudu teh Dijon mustard (Maklong guna English mustard jenis serbuk)

1/4 sudu teh garam atau mengikut rasa

sedikit black pepper (Maklong tambah tiada dalam resepi asal)

3/4 cawan minyak canola (Maklong guna all-purpose olive oil)

Masukkan kuning telur, jus lemon, vinegar, mustard dan garam dalam sebuah mangkuk yang agak sedang besarnya. Letakkan mangkuk diatas tuala lembap yang dilipat supaya ia tidak bergerak-gerak bila mula memukul nanti. Pukul semua bahan tadi sehingga kembang dan berwarna kuning cerah selama 30 minit.

Masukkan minyak setitik demi setitik sambil terus memukul setiap masa selama 4 minit. Selepas 4 minit apabila nampak mula mengental bolehlah mula tuangkan minyak secara halus sambil terus memukul tanpa henti. Apabila telah betul-betul kental, itu tanda mayones telah siap. Tutup dengan cling film dan simpan dalam peti ais. Oleh kerana mayones ini tiada bahan additive, ia tidak tahan lama. Gunakan dalam masa seminggu.

TIP:

Kadang-kadang apabila anda terlebih tuang minyak dan ini menyebabkan mayones pecah minyak. Pada peringkat ini anda pukul macamna pun ia takkan jadi. Sekiranya mayones anda pecah minyak, jangan risau. Ambil sebuah mangkuk lain dan mula semula dengan telur kuning yang baru. Pukul telur hingga kembang dan masukkan adunan yang pecah minyak tadi setitik demi setitik sambil terus memukul. Insya Allah anda akan dapat menyelamatkan mayones tersebut.

Leave a comment

Filed under Diabetic-friendly, sauce

Telur dan Kolesterol – Apa kata Dr. Hamid Arshat

Gambar ehsan Google

Gambar ehsan Google

Siapa ada terbaca komen Dr Hamid Arshat mengenai telur dan kolesterol dalam Facebook baru-baru ini?

drhamidarshat

Maklong tertarik dengan komen beliau kerana selama ini pun Maklong menyokong pengambilan telur dalam pemakanan. Memang telur mengandungi kolesterol yang

tinggi  bagaimana pun ia tidak memberi kesan negatif kepada kadar kolesterol dalam tubuh. Sebaliknya telur membantu meningkatkan HDL (good cholesterol) dan merendahkan LDL (bad cholesterol) (2010, 2006). Kajian terkini juga menunjukkan yang telur tidak menyebabkan penyakit jantung. (2013)

Selain dari itu, telur sangat kaya dengan antioksidan lutein dan zeaxanthine. Kedua-dua antioksidan ini sangat penting dalam pemuliharaan mata (kajian 2005, 2002).  Ironisnya, masih ramai pengamal perubatan yang menasihatkan supaya kurangkan makan telur, kalau boleh pun ambik yang putihnya sahaja. Alangkah ruginya! Sedangkan kuning telurlah  yang mengandungi lutein dan zeaxanthine.

Allah jadikan telur sebagai satu sumber makanan semulajadi yang paling lengkap. Ia mengandungi blok binaan yang sempurna untuk pertumbuhan dan pembesaran seekor anak ayam.  Sebiji telur mengandungi protein tinggi dengan 9 jenis asid amino, vitamin (antaranya vitamin A, B2, B5, B12, D3), zat mineral (seperti zat besi, fosforus, sulphur dan selenium) dan lemak yang baik.  Telur juga mengandungi  zat choline yang sangat baik untuk otak. Di saat harga barangan meningkat naik ekoran kenaikan harga minyak, telur adalah makanan paling berzat dan paling berkhasiat yang mampu dibeli oleh segenap lapisan masyarakat. Ia bukan sahaja  murah dan sangat mengenyangkan malah ia juga mudah diolah  dalam berbagai jenis masakan dan hidangan. Nak tahu satu berita baik tak? Telur juga boleh membantu menurunkan berat badan. Betull! Kajian ini ada buktinya.

TAPI – Sekiranya anda obes atau anda mengidap sakit jantung, darah tinggi atau kencing manis, jangan salahkan telur yang anda makan. Perhatikan makanan lain yang anda makan bersama telur atau ingredient lain yang dimasak bersama telur. Jika terdapat gula atau karbohidrat, maka itulah suspek utama yang perlu dipersalahkan dan dihindarkan.

So apa lagi? Tak perlu takut makan telur kecuali anda memang alergik pada telur.

Psst! Maklong dulu kan masa kecil pernah memasuki pertandingan yang memerlukan kekuatan seni suara. Atuk mak kata kalau nak suara elok makan telur ayam kampong mentah. Ambil telur yang betul-betul fresh, bersihkan kemudian tebuk dua lubang di hujung dan pangkal. Tutupkan satu lubang dengan jari dan letakkan lubang satu lagi ke mulut. Nganga luas-luas, lepaskan jari dan sedut isi telur dan terus telan. Maklong  amalkan setiap hari sehingga hari pertandingan. Betul atau tidak petua ni, Maklong berhasil menjadi johan hehehe.

Leave a comment

Filed under Diabetic-friendly, Tips

Insulin juice

I’ve heard that there appears to be a preparation for insulin-like juice which you can consume orally to lower your you blood sugar level. However, if you hate vegetables then it’ll be a challenge for you to take it. I found this in Facebook. If you’re afraid of needles, maybe you can check this out.

insulin juice

Okay, siapa nak cuba? Menarik ni! Jus yang dapat menurunkan kadar gula dalam darah.

Resipinya:

1 biji epal hijau
1/2 biji peria
1/2 biji timun
2 btg seleri
1/4 lemon

Diminum setiap hari.

Siapa yang dah cuba, kongsikan kesannya kat sini. Maklong belum cuba lagi. Esok nak cari bahan-bahannya.

3 Comments

Filed under Breakfast, Diabetic-friendly, Uncategorized